Sinds het begin van de COVID-19 pandemie is er veel gesproken over de manier waarop mensen hebben gereageerd op het feit dat ze gedwongen werden om vanuit huis te werken.
Maar er is niet veel informatie over wat ze echt denken, hoe ze zijn getroffen en wat er vanaf hier zal gebeuren.
Werken van thuis uit vereist dat we opnieuw nadenken over hoe we medewerkers moeten evalueren en betalen.
We hebben 11.000 medewerkers van Canadese en Australische universiteiten bestudeerd via een online enquête. In beide landen hebben de meeste universiteiten eerder dit jaar veel van hun werk online gezet. Dit zijn onze voorlopige resultaten over de ervaringen van werknemers. Het is een gemengd beeld, maar het vertelt ons dat er veel verandering in het verschiet ligt en dat werknemers deel moeten uitmaken van de discussie over hoe hun werkplek reageert op de COVID-19 pandemie.
Universiteiten bestaan uit een gevarieerd personeelsbestand – naast academische functies zijn er administratieve en professionele functies, vergelijkbaar met die in andere organisaties in de private en publieke sector. In de universitaire sector bestaat een flexibel werkbeleid, maar we hebben geconstateerd dat academici het werken vanuit huis anders ervaren dan in administratieve en professionele functies.
Thuiswerken komt vaker voor bij academici dan bij hun professionele tegenhangers, maar over het algemeen zijn academici in deze periode negatief over thuiswerken, terwijl administratieve en professionele medewerkers meer positieve ervaringen hebben opgedaan.
Een vrouw wordt voor een whiteboard gesilhouetteerd terwijl ze er wiskundige vergelijkingen op schrijft.
De meeste universiteitsmedewerkers geven de voorkeur aan een mix van thuiswerk en campuswerk. (Pexels)
Variaties in werkvoorkeuren op afstand
Mensen variëren veel in hoeveel ze thuis willen werken, maar één ding is duidelijk: de meesten willen een deel van hun betaalde werk thuis doen, maar slechts weinigen willen de hele tijd thuis werken.
Voor ongeveer een derde van de werknemers in beide groepen zou een ongeveer 50/50-balans tussen werken vanuit kantoor en werken vanuit huis ideaal zijn. Nog eens twee vijfde zou het grootste deel van het werk thuis willen doen. Een ander kwart zou slechts een minderheid van hun werk thuis willen doen. Zie hieronder:
Een histogram toont de voorkeur voor werk op afstand van Canadees en Australisch universitair personeel.
Wat zou uw voorkeur hebben na COVID-19? (CHUSS Projectgegevens)
Mensen in beide groepen willen meer vanuit huis werken dan voor de pandemie. Maar algemeen en professioneel personeel in beide landen willen meer dan academici thuiswerken.
Vrouwen willen iets meer tijd thuiswerken dan mannen. En Canadezen willen wat meer tijd thuiswerken dan Australiërs, maar niet veel.
Minder onderbrekingen
We hebben nog niet de redenen geïdentificeerd waarom sommige mensen positief zijn over hun ervaringen met het werken vanuit huis en andere negatief. Maar afgezien van tijd- en reiskostenbesparingen weten we wel dat een meerderheid van de mensen vindt dat ze minder worden onderbroken door anderen op het werk omdat er minder mensen in de buurt zijn.
Grote meerderheden (tweederde tot driekwart) van de mensen in onze studie zeggen dat de apparatuur thuis geschikt is, dat ze voldoende ondersteuning krijgen van hun universiteit en dat ze thuis een ruimte hebben waar ze kunnen werken. Voor de meesten bieden hun huizen een prettige omgeving.
Maar niet iedereen is gelukkig. Isolatie is een belangrijke bron van verdriet, en werken op afstand maakt de communicatie moeilijker. Ook is er geen gebrek aan negatieve opmerkingen over apparatuur en de werkopstelling thuis. Een meer wijdverspreide negatieve bevinding betreft de werktijden. Ongeveer drie vijfde is uiteindelijk meer gaan werken.
Er is een laptop in de buurt gezien met babyspullen, waaronder een fopspeen en een bijtring.
Sommige respondenten klagen over langere werktijden en hun fysieke opstelling thuis. (Pixabay)
Voor academici is de ontevredenheid over de werkafspraken tijdens de pandemie erger als ze minder ervaring hebben met online onderwijs. Maar dit is niet de enige factor.
Zelfs onder degenen die veel ervaring hebben met online onderwijs, zijn de meningen verdeeld over de vraag of de nieuwe werkafspraken een positieve of negatieve ervaring zijn.
Academische medewerkers
Academische medewerkers besteden uiteindelijk meer tijd aan het voldoen aan hun onderwijsverplichtingen, en ook meer tijd aan administratie of wat universiteiten “service” noemen – vooral vrouwelijke academici. Veel academici hebben minder tijd voor onderzoek. Vooral vrouwen hebben minder tijd om hun onderzoek af te maken of in te dienen.
Dat komt overeen met de suggestie van tijdschriftredacteuren dat de inzendingen van vrouwen voor tijdschriften zijn afgezakt sinds het begin van de pandemie.
Academici maken zich vaak zorgen over de manier waarop hun prestatiebeoordelingen zullen worden beheerd. Maar administratieve en professionele medewerkers hebben daar veel minder last van.
De meeste mensen hebben minder connecties met mensen met wie ze werken. Maar er is minder scheiding tussen werk en privé. Ongeveer twee vijfden hebben het gevoel dat hun werk meer overloopt in hun thuisleven, en bijna evenveel mensen hebben het gevoel dat er meer overloopt van hun thuisleven naar hun werkdag.
Ploegen en minnen
Over het geheel genomen is het geen eenvoudig verhaal. Er zijn plussen en minnen. Thuiswerken heeft veel voeten in de aarde, maar het is ook problematisch voor veel mensen. Over het algemeen is er geen consistente visie op wat medewerkers willen.
Sommige problemen komen niet alleen voort uit thuiswerken. Online lesgeven is bijvoorbeeld een heel ander proces dan face-to-face lesgeven – het is niet alleen het doen van hetzelfde werk vanuit een andere plaats.
Een collegezaal is gevuld met studenten en een professor op een podium.
Online lesgeven is een heel ander proces dan traditioneel lesgeven. (Pixabay)
Het komt erop neer dat het werken vanuit huis te complex is voor brede management edicten om te werken. Zonder de werknemers en hun vertegenwoordigers te betrekken bij de besluitvorming, zouden managers met veronderstelde oplossingen kunnen komen die wellicht erger zijn dan de problemen die ze proberen aan te pakken. Sommige managers hebben dit misschien al ervaren als ze hun personeel beslissingen opleggen.
De COVID-19-crisis verandert het werk en de manier waarop het wordt gedaan, niet alleen op universiteiten. Als managers denken dat ze eenzijdig weten hoe en wat ze moeten doen, kunnen ze wanorde in chaos veranderen.
Thuiswerk heeft heel wat voordelen. Soms is het fijn om samen met collega’s te werken in een bedrijf, maar je inkomen verdienen met thuiswerk is voor veel mensen een droom. Van thuis uit werken wil onder zeggen: geen files, zelf je uren kunnen bepalen, meer tijd voor de kinderen en meer vrijheid. Werken van thuis uit is voor veel mensen ideaal.